Folkrace

Folkrace är en bilsport som kom från Finland till Sverige i början av 1980-talet.
Man kör med ombygda personbilar, vilka är borttagna ur bilregistret. Tävlingsbilarna har hög säkerhet bland annat genom en störtbåge och förstärkningar, tävlingsstol, säkerhetsbälten av fyrpunktstyp samt personlig säkerhetsutrustning.

Banorna där man kör folkrace skall vara utformade så att medelhastigheten inte överskrider 80 km/h.

Folkrace får man börja köra från det år då man fyller 15 år - alltså redan innan man får börja köra moped - och efter att man genomgått en förarutbildning. Oftast brukar man köra i tre olika klasser:

- Junior, 15 år - 17 år
- Senior, herrar och damer, 18 år och äldre (från det år man fyller 18 år)

Det finns många olika sätt att genomföra en folkracetävling. Vanligast är att man kör ett antal kvalomgångar, oftast 3, med 6 bilar per heat.

Därefter får de förare som har kört in flest poäng köra finaler. Antal finaler som körs beror på antalet startande. Ibland kör man även finalerna som "runner up", vilket betyder att vinnaren i exempelvis C-finalen går vidare till B-finalen och så vidare.

Det som gör folkrace till en riktig "folksport" är att du som tävlande måste vara beredd på att sälja din bil efter varje tävling. Priset är fast och år 8000 kr, vilket gör att det inte lönar sig att bygga en värstingbil.

Den personliga utrustningen - föraroverall, skor, hjälm, handskar, nackkrage, balaklava, stol och säkerhetsbälten - får man dock behålla.

Folkrace är även en publikvänlig sport med mycket närkontakt mellan bilarna. Det är alltså tillåtet att knuffas lite, vilket gör att det ofta blir rafflande tävlingar med tuffa omkörningar och med mycket bucklor!

Mer information om folkrace hittar du på Svenska Bilsportförbundets hemsida, Folkrace.